In de uitverkoop!

maandag 9 april 2012

De eerste

Ondanks het lange weekend heb ik niet veel gelegenheid gehad om veel aan mijn quilts te werken. Het is niet zo dat ik helemaal niks gedaan heb, maar niet zoveel als ik van te voren had bedacht.
Aan mijn viltquilt heb ik de biesjes alvast genaaid. Dan kan de zijde niet verder rafelen. En ik heb een zakje gemaakt voor mijn reisstrijkijzertje. Die past weer mooi in m'n nieuwe tas. Hetzelfde stofje als de buitenkant van de tas en een rood koordje met een rood stoppertje.

Nou zou ik jullie wel eens mijn eerste quilt willen laten zien.
Ongeveer 12 jaar geleden heb ik die gemaakt. Toen ben ik met patchwork en quilten begonnen.
Op de basisschool had ik een vriendinnetje en haar moeder was vaak bezig met patchwork op de Engelse manier. Ze maakte heel veel hexagonnetjes. Toen wist ik nog niet wat het was, maar ik vond het erg leuk en dacht dat ik dat later ook wel wilde. En zo kwam mijn moeder op een ochtend in 2000 thuis met een patchworkje. Ze was met een clubje dames daarmee begonnen. Ik wist meteen dat dit was wat ik wilde. Ik heb dus het patchworken en quilten van mijn moeder geleerd, in de tijd. Samen zijn we naar "Quiltservice" in Frederiksoord gegaan en daar heb ik mijn eerste eigen stofjes gekocht. En er daarna een quilt van gemaakt.
Vanaf die tijd ben ik verslaafd aan lapjes. Eerst kon ik mij nog wel beheersen en kocht ik niet veel meer stofjes dan dat ik nodig had. Ik hoorde mijn moeder dan zeggen:
Een lapje is nooit weg!
als zij wel iets extra's nam. Dat vond ik dan maar raar.

Inmiddels kan ik iedereen vertellen:
Een lapje is nooit weg!
En ik denk dat jullie dat wel met me eens zijn ;0)


Dan zal ik haar nu maar laten zien. Mijn eerste quilt. Met de hand gepatcht en gequilt. (Inmiddels werk ik het meest met de machine.)


Als ik er zo naar kijk vind ik haar toch wel erg mooi. Alleen zijn het nu mijn kleuren niet meer. Voor in huis tenminste niet. Wie weet waar ze nog eens weer komt te hangen.
Leuk om dit met jullie te delen.
Fijne week en tot snel.

Liefs van Janien

3 opmerkingen:

  1. Ik dacht juist dat het ook nu jouw kleuren nog waren. Kun je je nu niet meer voorstellen he dat je alles met de hand hebt gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor het eerst op je blog, mooie quiltwerken maak je!
    O die eerste wat leuk! Een log-cabin.... ook mijn eerste gemaakte quiltwerkje was een log-cabin quiltkussen....
    fijn weekend,
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder toch zo'n eerste quilt. En dat je smaak veranderd...heel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen