In de uitverkoop!

woensdag 22 februari 2012

Vilten en meer

De cake was heerlijk, maar zag er niet goed uit. De sneeuwman wou niet mooi uit de vorm, dus hadden we brokkencake. Nou, dat smaakt dus ook best. We hadden er lekker stukjes pure chocola door gedaan. Mmmm...

Het vilten ging goed. Hieronder zal ik jullie in het kort laten zien hoe ik het gedaan heb:

Eerst moest natuurlijk alles klaargezet worden.

De wol is uitelkaar "getrokken" en neergelegd op de ondergrond. Vraag me niet hoe dat heet, maar het werkt wel. Het kan ook zonderondergrond. Dat is voor een volgende keer.

Nu een zeepwatertje maken. De zeep raspte ik van het blok af. De zeepsnippers werden opgelost in heet water.

Nu kan alles bespoten worden met het zeepwatertje. Dit heb ik tussendoor ook nog een paar keer gedaan.

Het geheel lag op bubbeltjesplastic. Dit werd allemaal opgerold en een natte handddoek eromheen, voor de grip. En nu rollen en rollen en rollen...

En nu de lap laten drogen.

Ik ben heel tevreden met het resultaat. Het was ook heel leuk om weer eens te doen. Het was wel spannend om zo'n groot iets te maken. Het vorige was de bloem, op de beurs in Arnhem. Het is wel voor herhaling vatbaar en ik heb nog wol, dus ik kan zo weer aan de slag. Maar eerst hier een quilt van maken. De ideeën bruisen in m'n hoofd!

Voor het "takkenhart" heb ik kleine hartjes gemaakt van kant-en-klare wolvilt. Dit zijn er 2 van. Van de rest heb ik nog geen foto gemaakt.



Vandaag ben ik eindelijk toch nog met de lichtgrijze quilt bezig geweest. Die ik een paar weken geleden liet zien. Zo lang heeft het nog geduurd... Wat ik eraan gedaan heb blijft nog even een verrassing voor een volgende keer.
Morgen gaan we weer naar de workshop voor de tas. De een-na-laatste keer.

Fijne dag nog allemaal.
Liefs van Janien

3 opmerkingen:

  1. ik vind vilten ook zo leuk. Maar ik gebruik gewoon driehoekzeep uit de fles en daar doe ik gekookte water bij

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi zeg, goed gelukt! Zo'n 1,5 jaar terug heb ik een mouwloos hes/jasje gevilt, dat vond ik toen ook erg leuk om te doen. Het werd alleen zo'n natte boel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoop dat je het nog leest voordat je naar mij komt!!!
    Neem je het nog even mee om het te laten zien....
    Wel leuk om je verhalen zo te kunnen lezen en waar haal jij je tijd allemaal vandaan . Je kinderen, je man en je baan!!!
    Tot morgen ,

    BeantwoordenVerwijderen